Subject: FW: Kas Teil oleks võimalik anda Kultuuriministeeriumi toetuskiri Keemilise Analüüsi Teadustaristu Teekardiobjektile?
From: Viivian Jõemets <[email-masked]>
To: "Maaja Pontus" <[email-masked]>
Cc: "Kersti Telve" <[email-masked]>
Date: Sun, 2 Jun 2024 17:21:27 +0300

Tere!

Palun registreerida sissetulev kiri.

Tervitades

Viivian

From: Ivo Leito <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >

Subject: Kas Teil oleks võimalik anda Kultuuriministeeriumi toetuskiri 
Keemilise Analüüsi Teadustaristu Teekardiobjektile?

Date: 30. May 2024 at 12:24:36 EEST

To: <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >

Lp Kantsler Kristiina Alliksaar

Pöördun Teie poole palvega:

Kas Teil oleks võimalik anda Kultuuriministeeriumi poolt toetuskiri 
Analüütilise Keemia Kvaliteedi Infrastruktuurile (AKKI, https://www.akki.ee) 
Eesti Teadustaristu Teekardiobjektile?

Kirjeldan tausta:

AKKI tegeleb keemiliste analüüsidega oleme nendega korduvalt abiks olnud 
kultuuriväärtuste konserveerijatele ning restaureerijatele KUMU's, ERM'is, 
Vabaõhumuuseumis ja Kanutis.

AKKI on avatud juurdepääsuga hajustaristu, mille partneriteks on TÜ, 
TalTech, KBFI ja Eesti Keskkonnauuringute Keskus (EKUK) ning eesmärgiks on 
partnerite kõrgetasemelise analüütilise aparatuuri võimalikult laialdase 
kasutuse võimaldamine kõigile huvilistele ning selle baasil teenuste 
(keemilised analüüsid, uuringud, kalibreerimised, koolitused) pakkumine, 
samuti keemilise analüüsi ja üldisemalt mõõteteaduse alase hariduse 
toetamine Eestis. Veidi rohkem võib AKKI kohta lugeda kirja lõpust.

Praegu on käimas Eesti Teaduse Teekaardi uuendamine 
(https://etag.ee/rahastamine/infrastruktuuritoetused/teadustaristu-teekaart/) 
ja me taotleme, et AKKI oleks ka edaspidi Teekaardiobjekt. Üheks oluliseks 
kriteeriumiks taotlusvormis on, et mil määral Teekaardile kuuluvad taristud 
on abiks erinevate ministeeriumite valitsemisaladele ja konkreetselt on 
nõutud, et esitataks toetuskirjad ministeeriumitest.

Toetuse avaldamisega ei võta ministeerium endale mingeid kohustusi - ei 
rahalisi ega muid.

Manuses on võimalik toetuskirja mudel, juhuks, kui soovite seda kasutada.

Parimate soovidega ja ette tänades

Ivo Leito

--------------------
Ivo Leito
Analüütilise keemia professor
AKKI teekaardiobjekti koordinaator

University of Tartu
Institute of Chemistry
Ravila 14a, 50411 Tartu
ESTONIA

Tel: +372-5 184 176
e-mail: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Skype: leitoivo
Facebook/Messenger: ivo.leito
https://analytical.chem.ut.ee/
https://www.analyticalchemistry.eu/
https://www.akki.ee/

--- AKKI Teadustaristu lühikirjeldus ---

AKKI koondab nelja partneri – Tartu Ülikooli, Tallinna Tehnikaülikooli, 
Keemilise ja Bioloogilise Füüsika Instituudi ning Eesti Keskkonnauuringute 
Keskuse – kõrgetasemelist analüütiliste instrumentide taristut, eesmärgiga 
võimaldada selle aparatuuri ulatuslikku kasutust ettevõtete ja avaliku 
sektori poolt, muuhulgas selleks, et saavutada TAIE ja Eesti 2035 eesmärke.

Taristusse kuulub kolm hajutatud tuumiklaborit – Bio-, keskkonna ja 
toiduarenduse; Materjali ja struktuuranalüüsi; Tööstus- ja rakenduskeemia 
tuumiklaborid – mis koondavad AKKI partnerite aparatuuri ja oskusteavet. 
Tuumiklaborid tegelevad tipptasemel keemilise analüüside pakkumisega, uute 
analüüsimetoodikate arendamisega, keemiliste analüüside kvaliteedi 
tagamisega teadus-, järelevalve- ja tööstuslaborites ning erialase 
koolitamisega. Teadustaristu on kaasatud õppe- ning teadustegevusse, esindab 
Eestit rahvusvahelistes organisatsioonides (Eurachem, Euramet) ning osaleb 
arvukates rahvusvahelistes projektides.

--- Taristu vajalikkuse põhjendus ---

Keemilised analüüsid on kaasaegse tehnoloogiamahuka keemia- ja 
materjalitööstuse, keskkonnaanalüüsi ning eksperimentaalse loodusteaduse 
alusvundament. Teaduse ja teaduspõhise ettevõtluse eesliinil on kasvav 
vajadus järjest täpsemate ja tundlikumate keemiliste analüüside järele, mis 
on vajalikud tootearenduseks, toormete analüüsiks, tootmisprotsesside ja 
lõpptoodete kvaliteedi monitoorimiseks ja kontrolliks. Enamik selliseid 
täppisanalüüse võimaldavatest seadmetest on kallid, ressursi- ja 
teadmusmahukad mida ei ole võimalik ega otstarbekas soetada igale 
uurimisgrupile või ettevõttele eraldi ning millede arendamine koos parima 
võimaliku insener-tehnilise toega on mõistlik ja kuluefektiivne avatud 
kasutusvõimalustega keskustes (tuumiklaborites).

Selline lähenemine tagab taristule juurdepääsu teadus-arendus asutustele ja 
ettevõtetele, kellel ei ole otstarbekas investeerida sellisse keemilise 
analüüsi aparatuuri kuid kelle efektiivseks tööks ja arenemiseks on sellist 
tüüpi seadmete kasutamise vajadus või huvi teenuste vastu, mis selliste 
seadmetega seotud.
Lisaks kalli ja teadusmahuka keerulisi analüüse võimaldava analüütilise 
aparatuuri ristkasutusele ja teenuste pakkumisele on sellistes võrgustikes 
tagatud parim saadaolev metoodiline kui ka interpretatsiooniline kompetents 
ning võimalus erinevate valdkondade vahel sünergia tekkeks.

Sellise taristu vajalikkust illustreerib hästi senine AKKI teekaardi 
tuumiklaborite kasutuse maht nii riiklikul kui ka rahvusvahelisel tasemel: 
kokku on taristut viimaste aastate jooksul kasutanud üle 180 erineva 
organisatsiooni (neist üle veerandi välismaalt) ning ühe aasta lõikes on 
viimastel aastatel olnud umbes 100 konsortsiumivälist kasutajat. Kasutajate 
profiilid ja uuritavad objektid ning probleemid ulatuvad seinast seina ning 
nende hulgas on näiteks Euroopa Kosmoseagentuur, Silmet NeoMaterials, Eesti 
Energia, Viru Keemia Grupp, REEtec, UpCatalyst, Keskkonnaagentuur, Eesti 
geoloogiateenistus, aga ka KUMU ja Eesti Evangeelne Luterlik Kirik.

--- Mõju eri teadusvaldkondadele ---

Kõrgkvaliteetse keemilise analüüsi ressurss on Eestis piiratud ning AKKI 
eesmärgiks on selle kasutuse optimiseerimine, ristkasutus ja laiemalt 
toetades kõiki loodus- ja tehnikateaduste valdkondi.
Analüütilise keemia ülitundlikud ja täpsed massispektromeetria, NMR 
spektroskoopia ja kromatograafia analüüsid võimaldavad erinevatel 
teadusharudel nagu biokeemia, keskkonnateadused ja materjaliteadused liikuda 
teadus-arendustegevuses valdkondadesse, mis muidu oleksid 
(analüüsi)tehnoloogiliste piirangute tõttu kättesaamatud.
Interdistsiplinaarsuse mõõtmes toimib analüütiline keemia sageli keskse 
uurimisplatvormina, mis võimaldab jagada teadmisi, metoodikaid ja ressursse. 
AKKI senine  tegevus on ilmekalt näidanud, et algselt keemia ja maateaduste 
ja materjaliuuringute laboritena tekkinud võimekus leiab laialdast kasutust 
meditsiinis, ravimiarenduses, bioloogias, füüsikas, arheokeemias, 
kultuuriväärtuste uurimises, keskkonnatehnoloogias ja inseneriteadustes, 
luues soodsa keskkonna koostööks, mida muidu ei pruugiks tekkida. Teiseks 
AKKI platvormi katalüüsivaks mõõtmeks on multidistsiplinaarse 
teadus-arendustöö toetamine komplekssete küsimuste lahendamiseks nagu seda 
on kliimamuutuste uuringud, kasvuhoonegaaside emissioonide 
kontroll/sidumine, aga järjest enam ka ringmajanduse küsimused.
Analüütiliste keemia teenuseid pakkuva struktuuri vajaduse ilmestavaks 
näiteks on AKKI’s koondunud võimekuse kasutamine koostöös teiste 
taristuobjektidega: KKobs, AnaEE, FINESTBEAMS, TAIM, EGK, ELIXIR, NATARC, 
NAMUR+ ja RSKTK. Samuti on AKKI'l oluline puutumus ETAIS'i, ESA ja ERIC'i 
taristutega.
Lisaks nende keskuste analüüsivajaduste kindlustamisele on oluline, et 
mitmel neist loetletud objektidest on omal väga heal tasemel analüütilise 
keemia võimekus oma spetsiifiliste eesmärkide jaoks ning pikemas 
perspektiivis on võimalik sünergiline areng ka nende objektide analüütilise 
võimekuse ning metoodilise oskusteabe ühendumine AKKI võrgustikuga, mis 
looks täiesti uue lisandväärtuse Eesti teadustaristu kasutusefektiivsusesse.

--- Missioon, visioon, eesmärgid, tegevuskava ---

Missioon: pakkuda analüütilise keemia kompetentsi ja aparatuurset tuge 
kõigile soovijatele Eestis ja kaugemal.

Visioon: olla analüütilise keemia arenguliider ja hinnatud partner nii 
Eestis kui piiri taga.

Üldeesmärgid:
(1) Olla esimene kontaktipunkt komplekssete keemilise analüüsi väljakutsete 
lahendamisel ettevõtlusele, avalikule sektorile ja teadus-arendustegevusele.
(2) Koondada ja arendada analüütilise keemia tippressurss ning kompetents 
teadusavastuste ja tehnoloogiaarenduste toetamiseks. Toetada teisi asutusi 
tippseadmete ja parima oskusteabega.
(3) Töötada välja uudseid kõrget täpsust ja/või määramistundlikkust nõudvaid 
analüüsimetoodikaid ning terviklahendusi keerulistele-komplekssete küsimuste 
lahendamiseks.
(4) Toetada kõrgetasemelist analüütilise keemia ja kvaliteeditagamise 
haridust ning esindada Eesti analüütilist keemiat rahvusvaheliselt.

Järgneva perioodi tööplaan:
(1) Laiendada AKKI analüütilist mitmekesisust kaasates täiendavaid laboreid 
Eesti teadus- ja arendusasutustest ning arendades seniseid AKKI 
tuumiklaborid, vastamaks veel paremini kasutajate ootustele. Nii tagatakse 
seadmete ja teadmuse optimaalne kasutus ning välditakse seadmestiku 
dubleerimine.

(2) Toetada teiste analüütilise keemia sisendit vajavate teadusharude ja 
taristute arengut, esmajoones arendada sünergiaid teiste piirteadustega, sh 
andmeteaduse/masinõppega.

(3) Uuendada ja arendada aparatuurset baasi. Taristu on saavutanud hea 
aparatuurse funktsionaalsuse, aga püsimaks analüütilise keemia eesliinil 
tuleb aparatuuri arengutega kaasas käia, mis eeldab taristu pidevat 
arendamist. Lähtuvalt rahvusvahelise instrumentaalse analüütilise teaduse 
arengutest luua Eestis uusi võimekusi, mis on vajalikud 
teadus-arendustegevuse eesliinil olemiseks ja selle piiride nihutamiseks.

Pikemas perspektiivis on AKKI roll olla tugikeskuseks Eesti riigi 
teadusaparatuuri planeerimisel ja Euroopa Liidust tulenevate kohustuste 
täitmise korraldamisel, olles seega teadmistepõhise Eesti oluline 
tugistruktuur.